عملکرد پرشر سوئیچ هوا در پکیج
پرشر سوئیچ هوا در پکیج
پرشر سوئیچ هوا در پکیج یک قطعه مکانیکی است و در بالای محفظه احتراق و نزدیک به فن نصب می شود. در حالت کلی وظیفهی پرشر هوا کنترل عملکرد فن در پکیج میباشد به همین دلیل بعنوان یک وسیله هشدار و ایمنی نیز معرفی میشود. استفاده از پرشر هوا در پکیج برای اطمینان از روشن بودن یا نبودن فن در هنگام عملکرد دستگاه می باشد.
در صورت ایجاد مشکل در مسیر خروج دود یا خرابی فن ، میکروسوئیچ غیرفعال گشته و برد جریان گاز را قطع می کند. فشار عملکرد این کلیدها روی پرشر درج شده و ممکن است در پکیج با ظرفیت های مختلف فرق نمایند. پرشرهای هوا از نوع کلیدهای (NO) هستند. با این که برخی از آنها قابلیت هر دو حالت (NO , NC) را دارند ولی نباید آنها را اشتباه متصل نمود.
عملکرد پرشر هوا
حساسیت کار پرشر هوا به اندازهای می باشد که دو مرحله توسط برد دستگاه کنترل میشود.
1. قطعه قبل از اینکه برد دستگاه فن را روشن کند. چک میشود تا کاملاً باز باشد و در صورت بسته بودن در همین مرحله دستگاه ارور داده و خاموش می شود.
2. در صورت باز بودن مدار پرشر هوا، برد دستور روشن شدن فن را می دهد و در نتیجه دستگاه روشن می شود و بعد از روشن شدن فن مجددا برد دوباره بسته بودن مدار پرشر هوا را کنترل میکند.
نحوه تست پرشر هوا در زمان خاموش بودن پکیج
در این روش ابتدا شیلنگ های سیلیکونی ( آنتی کنداکس ) را از قسمتی که به فن وصل است جدا کنید. سپس سیم های متصل شده به پرشر هوا را جدا کنید. اهم متر را در حالت بیزر قرار داده و به پایه سوکت های روی پرشر وصل کنید. در این وضعیت باید مدار قطع شده باشد و اهم متر بوق نزند. در صورتی که اهم متر شروع به بوق زدن نماید به معنای خرابی پرشر می باشد.
سپس از یک سمت عمل کشیدن هوا از داخل لوله آنتی کندانس را با دهان انجام داده و سمت دیگر را با دست نگهدارید. در صورت سالم بودن این قطعه، پرشر باید با این مکش وصل شود و اهم متر شروع به بوق زدن نماید. در صورتی که اهم متر بوق نزند به معنای خرابی پرشر می باشد.
نحوه تست پرشر هوا در زمان روشن بودن پکیج
این تست بدون کشیدن سیم ها و شیلنگ ها انجام می گیرد. بدین صورت که در این حالت اگر فن در وضعیت خاموش قرار داشته باشد با اهم متر باز بودن مدار پرشر هوا را کنترل کنید (اهم متر نباید بوق بزند). و اگر فن در حالت روشن قرار دارد با اهم متر وضعیت بسته بودن مدار پر شر هوا را کنترل کنید (اهم متر باید بوق بزند).
علائم خرابی پرشر هوا
در کل مشاهده نشانه هایی مانند پرشر هوا باز است اما فن کار نمی کند، یا مواردی در این ردیف نشان دهنده یک ایراد در وضعیت پرشر هوا و فن پکیج میباشد.
1. روشن نشدن فن : برد قبل از استارت زدن فن، ابتدا وضعیت سلامت پرشر هوا را چک می کند و سپس فرمان شروع به کار را به فن می دهد.
2. روشن شدن فن با کشیدن یکی از سیم های پرشر : اگر در زمان خاموش بودن فن با جدا کردن لوله آنتی کندانس، فن عکس العملی نشان ندهد اما با کشیدن یکی از سیمهای پرشر هوا فن روشن شود.
3. روشن شدن فن با مکش لوله آنتی کندانس : اگر فن روشن است، با جدا کردن لوله آنتی کندانس از قسمت فن و مکش آن، اگر جرقه زن وارد عمل شود، پرشر هوای پکیج سالم است وگرنه معیوب است.
نکته
1. اگر قبل از روشن شدن فن این کلید فعال شود (یکسره شود) پکیج روشن نمی شود.
2. در پکیج های چگالشی، فن قبل از مشعل قرار گرفته و دمای محفظه احتراق نیز تا ۹۰۰ درجه سانتی گراد بالا می رود و لذا معمولاً به جای استفاده از پرشر هوا از فیوز حرارتی استفاده می شود.
3. حساسیت کار پرشر هوا به اندازهای می باشد که دو مرحله توسط برد دستگاه کنترل میشود.
به طور کلی قطعات پکیج به چهار دسته کلی تقسیم میشوند
1. برد کنترل : مغز دستگاه می باشد و با توجه به شرایطی که از حسگرها دریافت می کند، فرمان لازم را به قطعات تحت کنترل خود می دهد.
2. حسگرهای پکیج : قطعاتی مانند سنسورها، پرشر سوئیچ ها، ترموستات دود و … هستند که وظیفه اعلام وضعیت دستگاه به برد کنترل را بر عهده دارند.
3. قطعات مجری فرمان : قطعاتی همچون پمپ، شیر کنترل گاز، فن و … می باشند که این قطعات به خودی خود هیچگونه فعالیتی ندارند مگر اینکه برد کنترل به آنها فرمان بدهد.
4. قطعات مکانیکی : قطعاتی مثل منبع انبساط، هیدرو بلوک ها و … هستند که نیازی به فرمان از سمت برد کنترل ندارند و به فعالیت خود ادامه می دهند. این قطعات در زمان قطعی برق از کار نمی افتند.