شیرازی یار

تعمیر پکیج های ایرانی در شیراز


پکیج دیواری یا زمینی یک وسیله گرمایشی می باشد که بر روی دیوار نصب می شود و یا بر روی زمین قرار می گیرد و با استفاده از انرژی گاز، برق یا گازوئیل، آب را گرم کرده و به رادیاتورها یا شیرآلات آبگرم انتقال می دهد. پکیج دیواری به دلایل مختلف مانند صرفه جوئی در فضا، کارآئی بالا، کنترل آسان و هزینه کمتر نسبت به انواع دیگر، در بسیاری از خانه ها و ساختمان ها استفاده میشود.

پکیج دیواری بسته به نوع سوخت مصرفی، ساختار مبدل حرارت، فن و شیر کنترل گاز، به انواع مختلف تقسیم بندی می شود. از جمله این انواع می توان به پکيج گازسوز، پكيج برقي، پكيج دوگانه سوز، پكيج گازوئيلي، پكيج تك مبدل بدون فن، پكيج تك مبدل با فن (فن دار)، پكيج دو مبدل بدون فن و پكيج دو مبدل با فن اشاره کرد.

علایم و عوامل خرابي پكيج ديواري

پکيج ديواري همچون هر سامانه الكترومكانيكي ديگري، در طول زمان با عيب و خطا روبرو مي شود كه لازم است با تشخيص درست و رفع سريع آن، جلوي بروز خسارات جديتر را بگيريم. بعضي از علايم خرابي پكيج ديواري قابل تشخيص توسط كاربر هستند كه با تغييرات در صدا، رنگ شعله، حالت آب خروجي يا نور چراغهای كنترل قابل تشخيص هستند. اما بعضي از علايم خرابي نياز به بررسي تخصصي تعميركار پكيج دارند كه با كدهای خطای نشان داده شده روي صفحه نمايشگر پكيج قابل تشخيص هستند.

بعضي از عوامل خرابي پكيج ديواري عبارتند از:

  • كاهش فشار آب در سيستم گرمايشي كه ممكن است به دليل نشتي آب در لوله ها، رادياتورها يا پكيج باشد.
  • كثيف شدن مبدل حرارتي پكيج كه ممكن است به دليل رسوب گذاري آهن، آلومينيوم، كلسيم و مواد ديگر در آب باشد.
  • خراب شدن برد الكترونيك پكيج كه ممكن است به دليل اتصالات نامناسب، تغييرات ناگهاني ولتاژ، رطوبت يا ضربه باشد.
  • خراب شدن قطعات مكانيكي پكيج مانند پمپ، شير برقي، جرقه زن، شير كنترل گاز، فن و ... كه ممكن است به دليل سايش، گرفتگي، سوختگي يا شكستگي باشد.

راههای تشخیص و رفع مشکلات پکیج دیواری

برای تشخیص و رفع مشکلات پکیج دیواری لازم است که ابتدا روی پکیج را برداشته و با مشاهده و چک کردن قطعات اصلی آن، مشکل فنی که در سیستم آن رخ داده است را یافته و به رفع آن اقدام کرد. بعضی از راههای تشخیص و رفع مشکلات پکیج دیواری عبارتند از:

  • برای تشخیص و رفع مشکل کاهش فشار آب در سیستم گرمایشی لازم است که ابتدا منبع نشتی آب را یافته و آن را بسته یا تعمیر کرده و سپس با استفاده از شیر شارژ پکیج، فشار آب را به حالت نرمال (1.5 تا 2 بار) برگردانید.
  • برای تشخیص و رفع مشکل کثیف شدن مبدل حرارتی پکیج لازم است که ابتدا با استفاده از ترمومتر، دمای آب ورودی و خروجی پکیج را چک کرده و در صورت وجود اختلاف بالای 10 درجه سانتیگراد، نشاندهنده کثیف شدن مبدل حرارتی است. سپس با استفاده از عمل اسید شویی یا جرم گیری، مبدل حرارتی را از رسوبات ناخالص پاک کرده و عملکرد آن را بهینه کنید.
  • برای تشخیص و رفع مشکل خراب شدن قطعات مکانیکی پکیج لازم است که ابتدا با استفاده از چراغ قوه، بررسی کنید که قطعات مانند پمپ، شیر برقی، جرقه زن، شیر کنترل گاز، فن و ... به درستی کار می کنند یا خیر. در صورت وجود هرگونه نقص یا خرابی، قطعات را تعویض یا تعمیر کنید. برای تعویض قطعات، حتما از قطعات اصل و با کیفیت استفاده کنید.
  • برای تشخیص و رفع مشکل عدم جرقه زدن شعله پکیج لازم است که ابتدا بررسی کنید که منبع گاز به درستی وصل شده باشد و فشار گاز مناسب باشد. سپس بررسی کنید که جرقه زن به درستی کار میکند یا خیر. در صورت خراب شدن جرقه زن، آن را تعویض کنید. همچنین بررسی کنید که الکترود جرقه زن به درستی تنظيم شده باشد و فاصله آن با سطح گاز مناسب باشد. در صورت نياز، الکترود را تميز يا تعويض كنيد.
  • برای تشخیص و رفع مشکل عدم گرم شدن آب خروجی پکیج لازم است که ابتدا بررسی کنید که دماسنج پکیج به درستی کار میکند یا خیر. در صورت خراب شدن دماسنج، آن را تعويض كنيد. سپس بررسي كنيد كه ترموستات پكيج به درستي كار ميكند يا خير. در صورت خراب شدن ترموستات، آن را تعويض كنيد. همچنین بررسي كنيد كه شير آبگير پكيج به درستي كار ميكند يا خير. در صورت گرفتگي يا سوختگي شير آبگير، آن را تعويض يا تعمير كنيد.

نكات مهم در سرويس و تعمير پكيج ديواري

برای حفظ عملكرد بهينه و افزایش عمر پكيج ديواري، لازم است كه به نكات زير توجه كنيد:

  • پكيج ديواري را حداقل يك بار در سال توسط تعميركار مجرب و متخصص شیرازی یار سرويس كنيد.
  • پكيج ديواري را در محل مناسب و دور از رطوبت، گرد و غبار، حرارت زياد و سرما نصب كنيد.
  • پكيج ديواري را قبل از انجام هرگونه عمل تعمير يا تميز كردن از منبع برق جدا کنید.
  • پكيج ديواري را با استفاده از پارچه نرم و خشك تميز كنيد و از استفاده از مواد شوینده تند یا خشن خودداری کنید.
  • پكيج ديواري را به صورت منظم چک کرده و در صورت بروز هرگونه علامت خرابی، سریعا با تعمیرکاران شیرازی یار تماس بگیرید.